Rana intervencija
Program rane intervencije u Malom domu – Zagreb obuhvaća (re)habilitacijske postupke za djecu s oštećenjem vida sa ili bez dodatnih teškoća, od njihova rođenja do navršene treće godine.- Sustav rane podrške je potrebno započeti što ranije kako bi se roditeljima i djetetu pružila pravodobna pomoć.
- Kvalitetnom i stručnom podrškom potiče se što optimalniji razvoj i preveniraju se mogući rizici.
- Intervencija mora biti balansiran i planski vođen proces u kojem se rehabilitacijski postupci namijenjeni unapređenju djetetovih vještina primjenjuju usporedno sa strategijama koje trebaju minimalizirati negativne učinke poteškoća na razvoj.
Nakon provedene interdisciplinarne/trandisciplinarne procjene dijete se uključuje u program rane intervencije u Malom domu ili se upućuje u druge programe ovisno o potrebama djeteta.
- Timski se određuje plan podrške za dijete i obitelj te se odabire patronažni terapeut koji će odlaziti u obitelj.
- Sigurno i opušteno obiteljsko okruženje omogućuju cjelovitu implementaciju edukacijsko-rehabilitacijskih postupaka u svakodnevni život djeteta.
Stručnjak u ranoj intervenciji:
- provodi individualni plan,
- ukazuje na ono što dijete može,
- prilagođava aktivnosti i sredstva djetetu,
- daje sugestije za uređenje prostora u kojem dijete boravi,
- pruža podršku roditeljima u provođenju aktivnosti (daje informacije i prezentira provođenje aktivnosti),
- opservira i evaulira dijete kroz dulji vremenski period,
- usmjerava na provođenje aktivnosti koje će utjecati na optimalan razvoj djeteta,
- osigurava ravnotežu iz više razvojnih područja (komunikacija, spoznajni razvoj, socio – emotivni razvoj, senzorna integracija, motorički razvoj).
Program rane podrške se odvija u djetetovom domu i u centru gdje roditelji s djetetom dolaze na tretmane koji su definirani procjenom djetetovih potreba. Stručnjaci uključeni u pružanje dodatnih postupaka su fizioterapeut, radni terapeut, psiholog, logoped, kineziolog i rehabilitator.
Postupci/aktivnosti koji se provode u centru su:
- fizikalna terapija po Bobath konceptu, Vojta konceptu, Osteopatskom pristupu te tehnika Kinesio Tapinga;
- senzorna integracija;
- terapijsko plivanje;
- stimulacija razvoja fine motorike;
- stimulacija orofacijalne motorike (sisanje, žvakanje...);
- stimulacija emocionalne komunikacije i interakcije roditelj/dijete;
- stimulacija rane komunikacije.
Prema preporuci stručnog tima djeca u programu rane podrške uključuju se u iskustvenu skupinu koja je dio programa rane intervencije.
- Djeca i roditelji dolaze u skupinu jednom mjesečno ili češće ovisno o dobi djeteta i potrebama obitelji.
- Kod mlađih dobnih skupina (0 – 1 g.) naglasak je na pružanju podrške obitelji, a u djece starije od 1 g. na učenju kroz iskustvo i nove situacije zajedno s roditeljima.
- Područja edukacijsko rehabilitacijskih aktivnosti su usmjerena prema razvoju self koncepta, razvoju senzorne integracije, razvoju slike tijela, socio emotivnih vještina, fine/grube motorike, spoznaje, govora/komunikacije, osamostaljivanje u aktivnostima svakodnevnog života i svladavanju separacije od roditelja.